جامعة المنيا، کلية التربيةمجلة البحث في التربية وعلم النفس2090-009036320210701Using Hybrid Peer-Mentoring in the Curriculum Course to Develop EFL Student Teachers’ Curricular Knowledge and Digital Literacyاستخدام إرشاد الأقران الهجين في مقرر المناهج لتنمية المعرفة بالمناهج والتنور الرقمي لدى الطلاب المعلمين تخصص لغة إنجليزية کلغة أجنبية15818301410.21608/mathj.2021.80103.1118ARأحمد محمد محمودعبدالحافظقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة المنيا مصرJournal Article20210610The aim of the current study was to identify the effect of using hybrid peer-mentoring in a curriculum course to develop EFL student teachers’ curricular knowledge and digital literacy. The sample of the study consisted of 68 fourth year EFL student teachers at the Faculty of Education, Minia University. The quasi-experimental design was adopted with one group serving as the experimental group while the other serving as the control group. They participated in the field study which took place in the first term of the academic year 2020/2021. A set of instruments were used to measure the effect of hybrid peer-mentoring training. A curricular knowledge test, a digital literacy test, and a digital literacy questionnaire were used to collect quantitative data. In addition, self-reports provided qualitative evidence to support the data from the tests and questionnaire. The findings of the study revealed significant differences due to the training favoring the experimental group in the post-tests of curricular knowledge and digital literacy as well as the digital literacy questionnaire. The qualitative results were in alignment with the quantitative evidence and shed more light on the value of hybrid peer-mentoring in developing the participants’ curricular knowledge and digital literacy. These findings indicate the positive impact of hybrid peer-mentoring in developing EFL student teachers’ curricular knowledge and digital literacy.هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام إرشاد الأقران الهجين من خلال مقرر المناهج لطلاب الفرقة الرابعة بکلية التربية على تنمية المعرفة بالمناهج والتنور الرقمي لدى المعلمين الطلاب (تخصص اللغة الإنجليزية). وتکونت عينة الدراسة من (68) من المعلمين الطلاب بکلية التربية جامعة المنيا. وتم استخدام التصميم شبه التجريبي حيث تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين متساويتين أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة شارکوا في الدراسة خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2020/2021 م. وتم استخدام مجموعة من الأدوات لقياس أثر التدريب اشتملت على اختبار المعرفة بالمناهج واختبار التنور الرقمي واستبيان التنور الرقمي والتقرير الذاتي. ومن خلال تحليل البيانات الکمية والکيفية ، توصلت الدراسة إلى الأثر الإيجابي للتدريب باستخدام إرشاد الأقران الهجين حيث وُجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين في الاختبار البعدي للمعرفة بالمناهج والتنور الرقمي وکذلک استبيان التنور الرقمي لصالح أفراد المجموعة التجريبية ، وأکدت النتائج الکيفية ما تم التوصل إليه من خلال نتائج الاختبارات والاستبيان ، وبذلک تشير النتائج إلى الأثر الإيجابي لإرشاد الأقران الهجين في تنمية المعرفة بالمناهج والتنور الرقمي لدى المعلمين الطلاب ما يستوجب الاهتمام بهذا النوع من التدريب وإدراجه ضمن استراتيجيات التدريب ببرامج إعداد المعلم قبل الخدمة والتنمية المهنية للمعلمين إثناء الخدمة.https://mathj.journals.ekb.eg/article_183014_01e465b0de8e063e7d2b83253b290f1d.pdfجامعة المنيا، کلية التربيةمجلة البحث في التربية وعلم النفس2090-009036320210701The COVID-19 Pandemic and its Impact on English Language Teaching in Higher Educationجائحة کوفيد -19 وأثرها على تدريس اللغة الإنجليزية في التعليم العالي5910818301510.21608/mathj.2021.80625.1120ARأمنيــه لطيفابراهيمالکليةJournal Article20210614Abstract<br /> This study aimed at recognizing the university staff members' viewpoints, practice level, and the extent of their involvement in teaching English online over the COVID-19 pandemic. For achieving these aims, an interview, a checklist, and a questionnaire were prepared by the researcher. The interview had some questions to know their opinions on teaching online. The checklist was categorized into eight dimensions related to practices of teaching online. The questionnaire includes 30 items all of which are related to its aim. After assuring their reliability and validity, the instruments were applied to 15 staff members in 2020/2021. The study findings showed positive and satisfactory reactions to the instruments. In the light of these findings, the researcher recommended reinforcing the teachers’ role in activating and encouraging online teaching of English as a solution to the challenges imposed by the COVID-19 pandemic. <br /> <br /> Abstract<br /> This study aimed at recognizing the university staff members' viewpoints, practice level, and the extent of their involvement in teaching English online over the COVID-19 pandemic. For achieving these aims, an interview, a checklist, and a questionnaire were prepared by the researcher. The interview had some questions to know their opinions on teaching online. The checklist was categorized into eight dimensions related to practices of teaching online. The questionnaire includes 30 items all of which are related to its aim. After assuring their reliability and validity, the instruments were applied to 15 staff members in 2020/2021.ملخص<br /> هدفت الدراسة الحالية الي التعرف علي اراء ومستوي ممارسات ومدي مسايرة اعضاء هيئة التدريس بالجامعة لمتطلبات التدريس فى ظل جائحة کورونا. ولتحقيق هذا الهدف تم اعداد مقابلة شخصية وتصميم قائمة تدقيق (checklist) مقسمة الي ثمانية ابعاد واستبانة .وبعد التأکد من ثبات وصدق الادوات تم تطبيقهم علي 15 عضو هيئة تدريس في العام الجامعي 2020/2021 وقد اوضحت النتائج ان مستوي اراء وممارسات اعضاء هيئة التدريس للابعاد المتصلة بالتدريس عبر الانترنت ومدي مسايرتهم لمتطلبات التدريس في ظل الجائحة کانت ايجابية ومقنعة الي حد کبير .وفي ظل هذه النتائح توصي الباحثة بتعزيز دور المعلم في تنشيط وتشجيع تعليم اللغة الانجليزية عبر الانترنت کحل للتحديات التي فرضتها الجائحة .<br /> ملخص<br /> هدفت الدراسة الحالية الي التعرف علي اراء ومستوي ممارسات ومدي مسايرة اعضاء هيئة التدريس بالجامعة لمتطلبات التدريس فى ظل جائحة کورونا. ولتحقيق هذا الهدف تم اعداد مقابلة شخصية وتصميم قائمة تدقيق (checklist) مقسمة الي ثمانية ابعاد واستبانة .وبعد التأکد من ثبات وصدق الادوات تم تطبيقهم علي 15 عضو هيئة تدريس في العام الجامعي 2020/2021 وقد اوضحت النتائج ان مستوي اراء وممارسات اعضاء هيئة التدريس للابعاد المتصلة بالتدريس عبر الانترنت ومدي مسايرتهم لمتطلبات التدريس في ظل الجائحة کانت ايجابية ومقنعة الي حد کبير .وفي ظل هذه النتائح توصي الباحثة بتعزيز دور المعلم في تنشيط وتشجيع تعليم اللغة الانجليزية عبر الانترنت کحل للتحديات التي فرضتها الجائحة .https://mathj.journals.ekb.eg/article_183015_d3fafac14ff40ec2a3d184303c417336.pdfجامعة المنيا، کلية التربيةمجلة البحث في التربية وعلم النفس2090-009036320210701Using the Flipped Learning Strategy to Develop Faculty of Education English Majors’ Critical Reading and Writing Skillsإستخدام التعلم المعکوس لتنمية مهارتى القراءة والکتابة الناقدة لطلاب کليه التربية تخصص اللغه الإنجليزيه10914618301610.21608/mathj.2021.77572.1103ARمحمود عبدالرحمن محمودحسنکليه التربيهJournal Article20210525Using the Flipped Learning Strategy to Develop <br /> Faculty of Education English Majors’ Critical <br /> Reading and Writing Skills<br /> By: Mahmoud Abdel Rahman Mahmoud<br /> <br /> Supervisor: Dr.Hayat Rafaey Ali<br /> An Emeritus professor of Curriculum and Instruction<br /> Dr.Marwa Gamal Mohammed Shehata <br /> An Associate professor of Curriculum and Instruction<br /> Institution: Faculty of Education, Minia University<br /> Year: 2021 <br /> Abstract<br /> This study aimed at investigating the use of the flipped learning strategy to develop Faculty of Education English majors’ critical reading and writing skills. In order to achieve the aim of the study the researcher adopted a quasi-experimental design. Sixty students were randomly divided into two intact groups: a treatment group and a control one. The treatment group was taught using the flipped learning strategy while the control one received regular instruction. The instruments of the study included a critical reading test, a critical writing test and a critical writing rubric. In addition to two needs assessment questionnaires of critical reading and writing. Equality between the treatment and control groups on the dependent variables was ensured by comparing the means of scores using ‘t-test’.After implementing the study, post-testing was undertaken and the data obtained were analyzed using both" t-test" and the effect size. The results revealed that the treatment group significantly surpassed the control one in the post-performance of the critical reading and writing tests. It was concluded that using flipped learning strategy was effective in improving third year English majors’ critical reading and writing skills.<br /> Keywords: flipped learning – critical reading skills-critical writing skills.مستخلص الدراسه<br /> إسم الباحث: محمود عبدالرحمن محمود حسن<br /> عنوان الدراسه:إستخدام التعلم المعکوس لتنمية مهارتى القراءة والکتابة الناقدة لطلاب کليه التربية تخصص اللغه الإنجليزيه.<br /> تحت إشراف:<br /> أ.د. / حياه رفاعى على أ.م. د. / مروه جمال محمد <br /> ملخص الدراسه<br /> هدفت الدراسه الحاليه الى التحقق من مدى تاثيراستراتيجيه التعلم المعکوس فى تنميه مهارات القراءه والکتابه الناقده.وقد اتبعت هذه الدراسه منهج البحث شبه التجريبى.وتکونت العينه من ستين طالبا من طلاب الفرقه الثالثه شعبه اللغه الانجليزيه جامعه المنيا, وقد تم إختيار العينه بشکل عشوائى وقسمت الى مجموعتين ضابطه وأخرى تجريبيه.وتم تدريس المجموعه التجريبيه باستخدام استراتيجيه التعلم المعکوس بينما تم التدريس بالطريقه المعتاده لطلاب المجموعه الضابطه.وقد أعد الباحث أدوات الدراسه والتى إشتملت على إختبار للقراءه الناقده وإختبار للکتابه الناقده ومقياس تدريجى لتقييم إستجابات الطلاب فى إختبار الکتابه الناقده.وقدتم التحقق من صدق الادوات وثبوتها. وأظهرت تحليل البيانات باستخدام إختبار (ت) أنه يوجد فرق ذو دلاله إحصائيه بين المجموعه التجريبيه والضابطه فى الاختبار البعدى لصالح المجموعه التجريبيه .وأظهرت نتائج الدراسه التاثير الإيجابى لإستخدام إستراتيجيه التعلم المعکوس فى تنميه مهارات القراءه والکتابه الناقده لدى طلاب الفرقه الثالثه شعبه اللغه الإنجليزيه.<br /> الکلمات المفتاحيه: التعلم المعکوس- مهارات القراءه الناقده- مهارات الکتابه الناقده.https://mathj.journals.ekb.eg/article_183016_d5e72c75fce39030cc6d8e89cd638140.pdfجامعة المنيا، کلية التربيةمجلة البحث في التربية وعلم النفس2090-009036320210701Using a Grammar Computer Game-Based Learning Program
to Develop Sixth Graders’ Grammar Achievement
and Attitudes Towards Learning Englishاستخدام برنامج قائم علي استخدام العاب الکومبيوتر لتدريس القواعد لتنميه مهارات طلاب الف السادس الابتدائي وتحسين اتجاههم نحو تعلم اللغه الانجليزية14717418301810.21608/mathj.2021.77587.1104ARهندربيعادارة مغاغه کلية التربيه جامعه المنيا28809212402361Journal Article20210525ABSTRACT<br /> The present study was conducted to investigate the effect of using a grammar computer game-based learning program to develop sixth graders’ grammar achievement and attitudes towards learning English. A pre-post control group research design was used to achieve the research objectives. Sixty pupils were randomly divided into two groups: the experimental and the control groups. The experimental group pupils were trained in grammar computer game based program to develop their grammar achievement and attitudes towards learning English. The content was based on the Student’s Book” Time for English”. The control group pupils were taught the same content through the regular method of teaching. Instruments of the study included a pre-post grammar achievement test and an attitude scale. Analysis of the data obtained by pupils by using (t-test) and the attitude scale revealed that the experimental group significantly surpassed the control one in the post grammar achievement test and the post- performance of the attitude scale. Discussion of these findings, recommendations and suggestions for further researches are presented.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> Key words: Grammar, achievement, attitude and computer games.ABSTRACT<br /> The present study was conducted to investigate the effect of using a grammar computer game-based learning program to develop sixth graders’ grammar achievement and attitudes towards learning English. A pre-post control group research design was used to achieve the research objectives. Sixty pupils were randomly divided into two groups: the experimental and the control groups. The experimental group pupils were trained in grammar computer game based program to develop their grammar achievement and attitudes towards learning English. The content was based on the Student’s Book” Time for English”. The control group pupils were taught the same content through the regular method of teaching. Instruments of the study included a pre-post grammar achievement test and an attitude scale. Analysis of the data obtained by pupils by using (t-test) and the attitude scale revealed that the experimental group significantly surpassed the control one in the post grammar achievement test and the post- performance of the attitude scale. Discussion of these findings, recommendations and suggestions for further researches are presented.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> Key words: Grammar, achievement, attitude and computer games.https://mathj.journals.ekb.eg/article_183018_ea8189aed58b722746c4e2d7c53a4d7a.pdfجامعة المنيا، کلية التربيةمجلة البحث في التربية وعلم النفس2090-009036320210701Using a Web quest Strategy to develop Reading Comprehension Skills of Second Year
Secondary School Studentsإستخدام استراتيجية الرحلات المعرفية عبرالويب فى تنمية مهارات فهم القراءة لدى طلاب الصف الثانى الثانوى17520218302210.21608/mathj.2021.76430.1110ARحمادهحسانينمدرسة الدکتور محمد ابوالعيون الثانويه العامهJournal Article20210602The present research has been conducted to investigate the effect of using a web quest strategy to develop reading comprehension skills of second year secondary school students. The research adopted the quasi- experimental design. Sixty students in the second year at Dr Mohammed Abu Eleyoun secondary school; Deirmawas Educational Zone, Minia Directorate of Education participated in the research that lasted for four weeks. They were assigned to an experimental group of thirty subjects, and a control group of thirty subjects. Instruments of the research included a pre-post test in reading comprehension. Findings of the research demonstrated that the students in the experimental group outperformed those in the control group on post-test. There was a statistically significant difference between students' mean scores in the experimental and control groups on the reading comprehension test. Results of the research showed that using a web quest strategy had positive effects on the second year secondary students' reading comprehension skills. In light of the findings of the research, recommendations and suggestions for further research are offered.لقد تم إجراء هذا البحث للتحقق من أثر إستخدام إستراتيجية الرحلات المعرفية عبر الإنترنت فى تنمية مهارات فهم القراءة لدى طلاب الفرقه الثانيه بالمرحلة الثانوية العامه.و اتخذ هذا البحث التصميم شبه التجريبى.وقد تم مشارکة عدد ستون طالبا من طلاب الصف الثانى الثانوى العام بمدرسة الدکتور محمد ابو العيون الثانوية العامه- إدارة ديرمواس التعليميه- مديرية التربيه والتعليم بمحافظة المنيا کعينة للبحث والذى استمر لمدة أربعة أسابيع. وقد تم تقسيم الطلاب إلى مجموعتين، إحداهما تجريبية والأخرى ضابطه، حيث تکونت کل مجموعة منهما من ثلاثون طالبا.اشتملت أدوات البحث على اختبار قبلى-بعدى فى القراءة. وأظهرت نتائج البحث تفوق طلاب المجموعة التجريبية على أقرانهم فى المجموعة الضابطة فى إختبار القراءة البعدى.وقد لوحظ أن هناک فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلاب في المجموعة التجريبية والمجموعات الضابطة في اختبار فهم القراءة.مما يشير إلى الأثر الإيجابى لإستراتيجية لإستخدام استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الإنترنت على مهارات فهم القراءة لدى الطلاب. وفى ضوء تلک النتائج تم تقديم التوصيات والمقترحات لإجراء البحوث المستقبلية.https://mathj.journals.ekb.eg/article_183022_6cd0eba212eb3279c96c17c709c41a05.pdfجامعة المنيا، کلية التربيةمجلة البحث في التربية وعلم النفس2090-009036320210701Using a Web quest Strategy to develop Writing Skills of Second Year Secondary School Studentsإستخدام استراتيجية الرحلات المعرفية عبرالويب فى تنمية مهارات الکتابة لدى طلاب الصف الثانى الثانوى20323018302510.21608/mathj.2021.77652.1111ARحمادهحسانينمدرسة الدکتور محمد ابوالعيون الثانويه العامهJournal Article20210602The present research has been conducted to investigate the effect of using a web quest strategy to develop paragraph writing skills of second year secondary school students. The research adopted the quasi- experimental design. Sixty students in the second year at Dr Mohammed Abu Eleyoun secondary school; Deirmawas Educational Zone, Minia Directorate of Education participated in the research that lasted for four weeks. They were assigned to an experimental group of thirty subjects, and a control group of thirty subjects. Instruments of the research included a pre-post test in paragraph writing. Findings of the research demonstrated that the students in the experimental group outperformed those in the control group on post-test. There was a statistically significant difference between students' mean scores in the experimental and control groups on the paragraph writing test. Results of the research showed that using a web quest strategy had positive effects on the second year secondary students' paragraph writing skills. In light of the findings of the research, recommendations and suggestions for further research are offered.لقد تم إجراء هذا البحث للتحقق من أثر إستخدام إستراتيجية الرحلات المعرفية عبر الإنترنت فى تنمية مهارات الکتابة لدى طلاب الفرقه الثانيه بالمرحلة الثانوية العامه.و اتخذ هذا البحث التصميم شبه التجريبى.وقد تم مشارکة عدد ستون طالبا من طلاب الصف الثانى الثانوى العام بمدرسة الدکتور محمد ابو العيون الثانوية العامه- إدارة ديرمواس التعليميه- مديرية التربيه والتعليم بمحافظة المنيا کعينة للبحث والذى استمر لمدة أربعة أسابيع. وقد تم تقسيم الطلاب إلى مجموعتين، إحداهما تجريبية والأخرى ضابطه، حيث تکونت کل مجموعة منهما من ثلاثون طالبا.اشتملت أدوات البحث على اختبار قبلى-بعدى فى کتابة الفِقرة. وأظهرت نتائج البحث تفوق طلاب المجموعة التجريبية على أقرانهم فى المجموعة الضابطة فى إختبار کتابة الفِقرة البعدى.وقد لوحظ أن هناک فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلاب في المجموعة التجريبية والمجموعات الضابطة في اختبار فهم القراءة.مما يشير إلى الأثر الإيجابى لإستخدام إستراتيجية الرحلات المعرفية عبر الإنترنت على مهارات کتابة الفِقرة لدى الطلاب. وفى ضوء تلک النتائج تم تقديم التوصيات والمقترحات لإجراء البحوث المستقبلية.https://mathj.journals.ekb.eg/article_183025_d9e2360a72e9fedf7437bcc24a619a2b.pdfجامعة المنيا، کلية التربيةمجلة البحث في التربية وعلم النفس2090-009036320210701The Impact of Positive Discipline Implementation on Academic Achievement: A Comparative Study in Two Schools from Different Socioeconomic Backgrounds in Cairoأثر تطبيق الانضباط الإيجابي على التحصيل الأکاديمي: دراسة مقارنة في مدرستين من خلفيات اجتماعية واقتصادية مختلفة في القاهرة23130218309010.21608/mathj.2021.84803.1127ARرشاشرفکلية التربية - جامعة حلوان، القاهرة، مصر0000-0002-0975-009XJournal Article20210708This study aimed at comparing positive discipline practices implemented in two schools in Cairo city metropolitan area, one from Upper socioeconomic (Class A) and one from a middle socioeconomic background (Class C). The study followed both quantitative and qualitative methods using surveys and focus group interviews with stakeholders (students, teachers, parents) at both schools. The study showed that in the class C school, school positive discipline practices were found to be relatively less effective mainly due to the stress families felt towards university admission trying to secure a chance at public universities because they cannot afford private and international universities’ tuition fees. On the other hand, positive discipline practices in the Class A school, were found to be more effective compared to other school mainly because university admission is not a thing families worry about because they can afford paying tuition fees for higher education anywhere in the world inside and outside Egypt.This study aimed at comparing positive discipline practices implemented in two schools in Cairo city metropolitan area, one from Upper socioeconomic (Class A) and one from a middle socioeconomic background (Class C). The study followed both quantitative and qualitative methods using surveys and focus group interviews with stakeholders (students, teachers, parents) at both schools. The study showed that in the class C school, school positive discipline practices were found to be relatively less effective mainly due to the stress families felt towards university admission trying to secure a chance at public universities because they cannot afford private and international universities’ tuition fees. On the other hand, positive discipline practices in the Class A school, were found to be more effective compared to other school mainly because university admission is not a thing families worry about because they can afford paying tuition fees for higher education anywhere in the world inside and outside Egypt.https://mathj.journals.ekb.eg/article_183090_551293d998af73e34a43f86e8512ffac.pdf