الخصائص السيكومترية لمقياس التشوهات المعرفية لطلاب جامعة المنيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية بجامعة المنيا

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى بناء مقياس التشوهات المعرفية لطلاب المرحلة الجامعية من خلال أبعاده (التجريد الانتقائي، المنطق العاطفي ، المبالغة في لوم الذات والأخرين ، التفكير المثالي ، التعميم السلبي الزائد ) ، وتكونت عينة الدراسة الاستطلاعية من (255) من طلاب المرحلة الجامعية بواقع (103 طالب ، 152 طالبة ) ممن تتراوح أعمارهم بين (18-23) عاماًو بمتوسط عمري (19.72) عاماً وانحراف معياري (1.65)عاماً،وتم أستخدام صدق المحكمين والتحليل العاملي للتأكد من صدق المقياس ، وأستخدام معامل ألفا كرونباخ والتجزئة النصفية للتأكد من ثبات المقياس ، وتم التحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس وأبعاده ، وقد أسفرت الدراسة عن صدق وثبات مرتفع للمقياس وصلاحيته للتطبيق .

The current research aimed to build a measure of cognitive distortions for undergraduate students through its dimensions (selective abstraction, emotional reasoning, exaggeration in blaming oneself and others, idealistic thinking, negative overgeneralization), and the sample of the exploratory study

consisted of (255) undergraduate students, with (103) Students, 152 female students, aged between 18-23 years, with an average age of (19.72) years and a standard deviation of (1.65) years. The validity of the arbitrators and factor analysis were used to ensure the validity of the scale, and the Cronbach’s alpha coefficient and split-half were used to ensure the stability of the scale. The psychometric properties of the scale and its dimensions were verified, and the study resulted in high validity and stability of the scale and its suitability for application

الكلمات الرئيسية